טיפים לצום קל

איך הפסקתי לחשוש מפני הצום ולקבל אותו כברכה ומנוח לגוף ולנפש? וטיפים מה לאכול ואיך לנהוג לפני, תוך כדי ואחרי הצום.

אני צמה ביום כיפור מאז גיל 12. אז, לא עשיתי סיפור מהצום. הוא היה לי מאוד קל וטבעי. עם השנים זה השתנה, הקושי העיקרי היה להתעורר בבוקר ולא לשתות קפה, כי אז היו מתחילים כאבי-ראש בלתי נסבלים. זה לא שקפה מרפא מכאבים, אלא שקפאין הוא הרעל הראשון לצאת מהגוף כשעושים צום וכאב-ראש הוא סימפטום מובהק של הניקוי.

בשנים האחרונות, דברים השתנו אצלי, התחברתי לגישת הבריאות הטבעית, הפסקתי לשתות קפה , עברתי לצרוך מזון טבעי ואני משתדלת ללכת עם הגוף כמה שאני יכולה. 24 שעות בלי אוכל נשמע לי כמו הזדמנות למנוחה לגוף ולנפש. שחרור מרוב הכבלים היומיומיים שלנו ולהרגיש התעלות וחופש. יש משהו משחרר בהמנעות מאכילה. ביום-יום אנחנו במרדף בלתי-פוסק אחרי תענוגות האכילה שכמעט תמיד גורמות לנו בסופו של יום לתחושה כבדה ולא נעימה בבטן. יש לפעמים תחושה שאנחנו חיים כדי לאכול ולא אוכלים כדי לחיות. חלק גדול מהאכילה שלנו היא רגשית. לכן, יום אחד בשנה של משמעת עצמית ודחיית סיפוקים גורמת להרגשה טובה, נפשית ופיזית.

הסיבה העיקרית בגללה אנשים סובלים מן הצום, היא לא כפי שנוהגים לחשוב. לא המחסור באוכל למשך יממה גורמים לתחושה של חולשה או סחרחורת, אלה הם תסמינים אופייניים של ניקוי רעלים (בדרגות שונות אצל אנשים שונים). ברגע שמשחחרים את הגוף בהשקעת אנרגיה בעיכול (לשם מנותנת עיקר האנרגיה שלנו) הוא מתחיל להשקיע אותה בריפוי וניקוי פסולת מהגוף. כאב ראש, דכדוך הנפש, כאבי שרירים, כל אלה הם סימנים שרעלים משתחררים מהתאים והם עכשיו בזרם הדם בדרך להיות מסולקים דרך אברי ההורקה. רעלים הם חומציים וכאשר הם נמצאים בדם הם גורמים לכאבים. מטרת המנוחה המוחלטת בזמן הצום היא לאפשר להם לצאת מזרם הדם כמה שיותר מהר וללא הפרעות. רצוי להיות בהרפיה מוחלטת, לא לשקוע במחשבות, לשהות שעות ארוכות במיטה, עם חלון פתוח ותחלופה של אוויר צח.

אני רוצה לתת כמה טיפים כיצד לנהוג ולאכול לפני בזמן ואחרי הצום. הטיפים מתאימים במיוחד לאלו שכבר עשו צעד אחד או שניים לעבר הבריאות הטבעית והדברים אינם זרים להם לחלוטין:

1. בשעות שלפני תחילת הצום יש לאכול 2 ארוחות פירות עסיסיים. הראשונה בסביבות 9-10 בבוקר והשנייה בסביבות  בצהריים13-14. הפירות המומלצים נכון לעונה זאת הם: מנגו, ענבים, אגסים, תפוחים, רימונים, תמרים, אנונה, קרמבולה, מלון, פיטאיה. ניתן לאכול אותם בשלמותם או להכין שייק-פירות. אני מאוד אוהבת ארוחת מונו. כלומר סוג פרי אחד בכל ארוחה עד תחושת שובע וסיפוק. ניתן לשלב עם עלי-חסה

2. בארוחה המפסקת (בסביבות השעה 17) יש לאכול סלט טרי גדול המורכב מעלי-חסה אורגנית, פירות וירקות. ניתן לפזר מעל חופן של אגוזים. או להכין רוטב בבלנדר. אפשר לאכול גם ירקות מבושלים בתוספת פחמימה מורכבת (אורז, לחם, כוסמת) או בתוספת מנה חלבונים כלשהי. בכל מקרה, יש להימנע ממלח ותבלינים חריפים ומגרים, שיגרמו לנו לחוש צמא.

3. אם קשה לכם במהלך הצום, מומלץ לשכב לנח במיטה עם חלונות פתוחים. להתנתק מכל העיסוקים הרגילים והדאגות היומיומיות. לא להיכנס לוויכוחים מיותרים ולא להסתכל בטלוויזיה. אפשר לטייל קצת, אם מזג האוויר נח.

4. אם מופיעים תסמינים של ניקוי רעלים, כמו אלו שתוארו לעיל, יש להתאזר בסבלנות ולא לדאוג. יש לקבל בברכה את הסימנים הללו ולהודות לגוף על העבודה הנפלאה שהוא עושה. יכול להיות אפילו שהדופק יהיה מואץ, בשל המאמץ הגדול של הגוף לטהר את עצמו. לעיתים הדופק כה חזק שניתן ממש לראות את דפנות הבטן מתרוממות עם כל פעימה, זה סימן לכך שזרם הדם לאזור הבטן הוא חזק ביותר ועבודת הניקוי מתבצעת בכל

5. איך נכון לשבור את הצום ולחזור לאכילה? יש להתאים את סוג המזון שאנו אוכלים עם שבירת הצום וגם את כמותו. בגלל שמדובר על צום קצר שלבי החזרה להרגלי התזונה הרגילים הם מהירים יותר. מומלץ לשבור את הצום עם חצי כוס מים וכחצי שעה לאחר מכן לאכול ארוחת מונו מפרי עסיסי כלשהו. רצוי לחכות לתחושת רעב אמיתית לפני הארוחה הבאה. ובכל מקרה רצוי שהיא תהיה קלה. צריך להמנע מהגזמה בכמות האוכל הנצרך ולהיות עירני לתגובות הגוף לאחר כל ארוחה. אפשר שתהיה זו ארוחה של סלט-ירקות לא גדול בליווי כמות קטנה של אגוזים או שקדים או טחינה או אבוקדו.

לסיכום, יש להתייחס לצום כדבר טבעי. הצום יכול להיות כלי טוב לשימור וחיזוק האנרגיה העצבית שלנו. אין מה לחשוש מנזק בריאותי או חוסרים בגלל צום של יממה אחת. אם אנחנו סובלים מכאבים בגלל צום של יום אחד, זה יכול להיות נורית אדומה בשבילנו שהגוף זקוק לכך במיוחד ויש לשקול אופציה של שינוי תזונתי לאחר מכן. אני גם ממליצה לכל מי שרוצה להפסיק לשתות קפה לקחת את היום הזה כנקודת התחלה מצוינת. עיקר תופעות הניקוי של קפאין באות לידי ביטוי ב-24 שעות הראשונות. אם עברנו אותן, ההמשך יהיה הרבה יותר קל.

שנה טובה וגמר חתימה טובה

בדיוק אחרי החגים, אני מזמינה אותך להתחיל תהליך של ניקוי רעלים מדורג ואחראי. 14 יום של ניקוי במסגרת קורס "בריאות טבעית ורו-פוד". התוכנית כוללת 4 מפגשים בן 4  בת"א + הכנת שפע של מתכונים + לימודים אודות גישת הבריאות הטבעית + ליווי

לחץ כ-א-ן לפרטים וצפייה במחיר ההרשמה המוקדמת