כמה כסף "בזבזתי" השבוע על תפריט-בריאות בהשוואה לתפריט-רגיל?

היי חברים יקרים, השבוע החלטתי לבדוק האם לאכול בריא יוצא לי יותר יקר מאשר לאכול רגיל. ובכן חשבתי שהתשובה תהיה שזה אכן יותר יקר. כבר תכננתי להגיד לכם שזה אמנם יותר יקר אבל זה שווה את זה, שצריך לעשות סדרי-עדיפויות נכונים בחיים ובלה, בלה, בלה… אבל!! אני התפלאתי לראות שאני מוציאה אותו סכום כסף לפני ואחרי שעברתי לתזונה בריאה. השבוע הוצאתי בממוצע 60 ₪ ליום, שזה 420 ₪ לשבוע או 1,680 ₪ לחודש. אין ספק שזה הרבה מאוד כסף, אוכל עולה ביוקר ואני צריכה למצוא דרך לחסוך בעלויות, אבל כרגע העובדות מדברות בעד עצמן, אני מוציאה אותו סכום כסף. צירפתי שתי טבלאות, האחת מציגה תפריט-בריאות והשנייה תפריט-רגיל. אני מוכרחה לציין שגם הקנייה של התפריט הבריא וגם הקנייה של התפריט הרגיל נקנו בצורה לא-מחושבת ויש הרבה מקום לחסוך (טיפים לחסוך בסוף הכתבה).יחד עם זאת, יצא שתפריט-הבריאות יקר רק ב-3 ₪ ביום מתפריט-רגיל. אם הקנייה הבריאה הייתה חכמה יותר, הייתי חוסכת בין 20-30% מהקנייה. אני משוכנעת שאפשר לחסוך גם בתפריט-הרגיל.
תפריט-הבריאות בנוי ע"פ עקרונות הבריאות והתזונה הטבעית כלומר מזונות שלמים, טריים, מלאים, לא מזוקקים ולא מחוממים. התפריט כולל שפע של פירות בשלים לארוחת בוקר וצהריים (לא, זה לא משעמם, וזה משתנה לפי עונות השנה, בניגוד לתפריט-רגיל) ובערב, ארוחה מפנקת ועשירה שמורכבת בעיקר מירקות, עלים ירוקים ואגוזים (אתם לא מבינים איזה ארוחות מעולות ניתן ליצור רק מהרכיבים האלה)
התפריט הרגיל דיי דומה למה שהייתי רגילה לפני השינוי וזה היה פחות או יותר כך: יוגורט עם ברנפלקס בבוקר, בצהריים בעבודה הייתי קונה לי איזה סנדוויץ' ובערב מפנקת באיזו ארוחה. בין לבין קפה/ עוגייה/ פרי. שימו לב שלא פיצצתי במחירים של התפריט-הרגיל והקפדתי שמחיר ארוחה לא יעלה על 30 ₪ (איפה אפשר למצוא היום ארוחה טובה ב-30?? ).

השוואת עלות שבועית של תפריט-בריאות מול תפריט-רגיל

אבל עזבו רגע את הכסף, הדבר החשוב ביותר בעיניי הוא לשים לב להבדלים המשמעותיים ברכיבים התזונתיים בין תפריט-בריאות לתפריט-רגיל. הרכיבים התזונתיים הם אלה שיקבעו האם נחייה חיים מלאי אנרגיה, עם משקל גוף אידיאלי, מחשבה צלולה, ועור קורן. נכון שעד גיל 25 זה לא משנה אם אני יאכל מלא ג'אנק-פוד כי אני עדיין אראה טוב, אבל מגיע השלב הזה בחיים שהשפעת האוכל ניכרת עלינו מאוד. אם אנחנו רוצים להראות טוב ולהרגיש טוב, חייבים לעבור לאורח חיים בריא המשלב תזונה ופעילות גופנית. על מנת להשוות את הרכיבים התזונתיים בין שני התפריטים השונים השתמשתי במחשבון התזונה "כרונומטר":
כמות השומן בתפריט-הבריאות עמדה בממוצע על 17% בעוד שכמות השומן בתפריט-הרגיל עמדה בממוצע על 31%. יש אינספור מחקרים בריאותיים של הרפואה הקונבנציונלית שמזהירים מפני תפריט עשיר בשומן. לגבי חלבון, נושא שארחיב עליו בפעם הבאה, הכמות בתפריט-הבריאות עמדה על 7% ובתפריט הרגיל על 23%. למרות מיתוס החלבון, האמת היא שאנו לא זקוקים ליותר מ-10% חלבון בממוצע ליום על-מנת להיות בריאים. עודף חלבון הוא אחד הגורמים העיקריים לרוב מחלות-השפע. תינוקות, שהם אלה שכביכול צריכים הכי הרבה חלבון, ביחס למשקל הגוף שלהם, צורכים רק 5% חלבון בממוצע ליום.

עוגת בריאות לעומת עוגה רגילה

אבל הכי כייף להתבונן על ההבדלים בין הויטמינים, מינרלים ואנזימים, שבלעדיהם לא יכולה להתקיים בריאות: 

ויטמינים: בתפריט-בריאות יש פי 2 ויותר מכל הויטמינים, מאשר בתפריט-רגיל.
מינרלים: בתפריט-בריאות יש מספיק מינרלים החיוניים לכל הצרכים של הגוף, לעומת התפריט-הרגיל ששודד מינרלים מהגוף למשל "שדידת הסידן" שנגרמת בגלל עודף חומציות בתפריט-הרגיל.
אנזימים: תפריט-הבריאות עשיר בשפע של אנזימים שמסייעים לגוף להתחדש ולהתנקות מבפנים. בעוד שתפריט-רגיל עני מאוד באנזימים. התוצאה של תפריט עני באנזימים הוא שהגוף מאט את קצת חילוף החומרים ורמת החיוניות יורדת.
המסקנה היא שאורח חיים בריא איננו עולה יותר כסף מאורח חיים רגיל ואילו היתרונות הבריאותיים של אורח חיים בריא עולים בהרבה על אלו של הרגיל. גם הוכחתי לכם שבתפריט בריאות לא חסר שום רכיב תזונתי, להיפך.

ולסיום כמה טיפים לחסוך בסכום החודשי שאנו מוציאים על אוכל ולהמשיך לאכול בריא:

טיפ 1: חוסכים בדברים אחרים – התזונה היא מרכיב כל-כך חשוב בעצמי שלי שהוא חייב להיות ממוקם גבוה בסדר העדיפויות שלי. קודם כל אני דואגת לגוף שלי מבפנים רק אחרי זה אני דואגת לו מבחוץ. אני כמעט לא מוציאה כסף על תכשירים או טיפולים קוסמטיים, קונה בגדים לעיתים רחוקות, אוהבת גם חנויות יד-שנייה, אין לי כבלים, חוסכת בחשמל ומים (גם מתוך התחשבות באיכות-הסביבה), לא קונה אוכל מעובד ומתועש, לא קונה בקבוקי שתייה, גם לא אלכוהול.. באמת שמלבד תשלומים שוטפים וקבועים אין לי על מה להוציא כסף אז כן אני מפנקת את עצמי בתזונה הכי טובה שאפשר. ואני מאמינה שאם אני יכולה לעשות את זה כל אחד שרוצה יכול.
טיפ 2: לעשות קנייה מרוכזת דרך חקלאים אורגניים – אני מודה שאני עצלנית ובמקום לעשות קנייה מרוכזת דרך חקלאי אורגני טוב או אפילו בשוק, במחירים טובים, אני עושה את הקניות שלי במקומות הכי יקרים בארץ. יש ברשת רשימות של משקים שעושים משלוחים עד הבית וזה מאוד משתלם.
טיפ 3: פירות עונתיים = בריאות. אתם תיהנו פעמיים: גם המחיר שלהם יורד וגם תזינו את הגוף בויטמינים המתאימים ביותר לכל עונה. לא סתם יש אבטיח בקיץ – האבטיח עשיר באנטי-אוקסידנטים שמסייעים להגנה על העור מפני השמש. בשבילי, אכילת אבטיח בקיץ היא במקום מקדם הגנה.
טיפ 4: פירות בשלים בחצי מחיר – פעם הבאה שאתם נכנסים לחנות ירקות בקיץ תבדקו אם הירקן הניח ארגז עם פירות מאוד בשלים בכניסה לחנות, בחצי מחיר. בגלל חום הקיץ הסחורה אצל הירקנים מבשילה יותר מהר והם נאלצים למכור את הסחורה הבשלה בזול. כל פעם שאני נכנסת לירקן אני שואלת אותו אם יש לו סחורה בשלה במחיר טוב. אתמול קניתי קילו אפרסקים מדהימים ב-3 ₪. הקאץ' פה הוא שאם אתם קונים את הפירות האלו תצטרכו לאכול אותו באותו יום או אולי למחרת.

בהצלחה יקרים… שולחת לכם אהבה…