טיפ קטן להבדל גדול

הכרת המפתח למציאת האיזון בין בריאות לבין הרגשה לא טובה, טמון, לרוב, במזון שאנו אוכלים. אם נהיה יותר מודעים להשפעת המזונות השונים על איזון החומציות-בסיסיות בגופנו, נוכל לעשות את הבחירה הנכונה בשמירה על בריאות רציפה וטובה.  

IMG_2341 - Copy
יחס של 70% לטובת מזונות בסיסיים

לפני כמה ימים, בעודי מנדנדת את בר בנדנדה בפארק הירקון "גבוה, גבוה, עד השמיים" הוא מבקש ממני, אני מקבלת טלפון מחברה: "אני כבר שבוע עם חום, הרופא המליץ לי לקחת שוב אנטיביוטיקה ואני לא רוצה, כי זו תהיה הפעם הרביעית השנה. מה את מציעה לי לאכול כדי לזרז את ההחלמה?" האמת היא שדי נלחצתי כי אני לא מכירה אוכל מרפא, יש רק ריפוי אחד והוא כוח החיות של הגוף, אותו כוח שגורם ללב שלנו לפעום. המלצתי לו לתמוך בתהליך ההחלמה של הגוף בכך שימעיט אכילה או לאכול רק דברים קלים לעיכול כמו פירות וירקות וכמובן להרבות במנוחה. למרות זאת הרגשתי שלא עזרתי מספיק. "אימא לא לדבר בטלפון עכשיו" דרש בר את מלוא תשומת הלב שלי לנדנודים מצד לצד. ניתקנו יפה את השיחה, אבל בראש המשכתי לחשוב מה אפשר להציע למישהו שרוצה לעשות צעד לכיוון של בריאות טבעית (עובדה שהיא פנתה אליי) אבל שלא יהיה כל-כך שונה וקיצוני מהדרך שבה היא רגילה עד היום להתמודד עם מחלה.

התשובה חכתה לי בבית, סקרתי את מדפי הספרים והוצאתי משם את "המדריך למזונות חומציים ובסיסיים" ספרון קטן וחשוב בהוצאת פוקוס, שמלמד איך שמירת על איזון החומציות בסביבה הפנים-גופית תורם לתפקוד טוב יותר של המערכת החיסונית, מגן מפני מחלות, מונע הזדקנות מוקדמת ואף קשור במחלות נפוצות כמו עייפות כרונית, יתר לחץ דם, בעיות במערכת העיכול, אוסטיאופורוזיס ועוד. אין ספק, זהו כלי חשוב ופשוט להבנה ויישום, מבלי לעשות שינויים תזונתיים קיצוניים.

רמת החומציות, ה- pH נמדד בסולם של 0 עד 14. הערך 7 הוא נייטרלי, נמוך מ-7 נחשב חומצי, וגבוה מ-7 נחשב בסיסי. כדי לשמור על בריאותינו, על ערך ה-pH של הדם בעורקים להיות בסיסי מעט, בין 7.3-7.4, סטייה משמעותית מערכים אלו לא מאפשרת חיים (הרמה משתנה בין הנוזלים השונים בגוף, הקיבה למשל הרבה יותר חומצית). זה מראה כמה חשובה לגוף השמירה על איזון והוא יהיה מוכן לעשות הרבה פעולות שעלולות להיחשב כ"טעות", על מנת לשמור על הרמה הזו.

אלברט ז'נט-גיאורגי, חתן פרס נובל והחוקר שגילה את הויטמין C אמר פעם: "הגוף נועד להיות בסיסי אך תפקודו חומצי". הוא התכוון לכך שתהליך המטבוליזם כל הזמן גורם לייצור של חומצות, אבל התאים והרקמות של הגוף זקוקים לסביבה בסיסית, כי חומצה תהרוס אותם. לכן, הגוף צריך שכל הזמן יהיה לו מאגר של בסיסים להתמודד עם החומצות הנוצרות. האבולוציה ייעדה אותנו לאכול בעיקר מזונות בסיסיים שהם פירות, ירקות ועלים ירוקים ומעט מזונות חומציים, כדי שיישמר מאגר בסיסים איכותי, הבעיה היא שהתזונה המערבית הטיפוסית היא בעקרה יוצרת חומציות ואז אין מספיק מאגרים. המזונות החומציים הנפוצים כוללים: סוכר לבן, חיטה, תירס, אורז, קפה, אלכוהול, חלבונים מן החי, משקאות תוססים, סיגריות ועוד.

להלן חלק מהנזקים הנגרמים מעודף חומציות:

פגיעה בעמידות עצמות השלד והשיניים. כשאין לגוף מספיק מאגרי בסיס מהמזון הוא יתחיל לשאוב מינרלים ובסיסים מהעצמות והשיניים. אוסטאופורוזיס היא מחלה שנפוצה בעיקר במדינות שהתזונה בהן היא מבוססת על מזונות חומציים. העובדה שהגוף לוקח סידן מהעצמות היא איננה טעות של הגוף. הגוף אף פעם לא טועה, אלא זה הדבר הכי חכם שהגוף יכול לעשות. הוא מעדיף שהעצמות יהיו פחות חזקות מאשר שתהיה עודף חומצה בכליות, שיכולה מיידית להרוס את הרקמות העדינות.

עייפות כרונית. ככל שגופו של אדם חומצי יותר, הוא עייף יותר. חומציות יתר מפחיתה את אספקת החמצן לתאים ולרקמות בגוף. בנוסף, הגוף משקיע הרבה אנרגיה במטרה לנסות לתקן את המצב.

חסינות מופחתת למחלות. ללא איזון חומצה בסיס דופנות התאים מתקשות והיכולת לחדור אליהן עם מזון וחמצן נפגעת. התאים נחלשים ואיתה היכולת לפנות פסולת מהגוף.

דלקתיות. תוצאה נוספת של חומציות יתר היא ריבוי דלקות, שהם תגובה טבעית לתהליכי החלמה. בתהליך הדלקתי רקמה שחוקה או ניזוקה מתפרקת ועוברת מחזור ובמקומה נוצרת רקמה חדשה,כשיש כמות גדולה של תאים שניזוקים, בגלל הסיבה הקודמת וחוסר היכולת לשחרר מתוכם חומרי פסולת ולקלוט חומרים חיוניים, יש ריבוי דלקות.

הזדקנות מוקדמת. החומציות מונעת מהתאים לייצר ולשמר כראוי את החלבונים שנדרשים כדי לתקן אותם, וללא היכולת לתקן את עצמם, התאים מזדקנים. גם התפקודים הקוגניטיביים נפגעים, שכן לחומצה יש השפעה שלילית גם על תאי עצב.

איך נגלה האם אנחנו חומציים?

אם תפריטכם מורכב ברובו מהתזונה המערבית הממוצעת סביר להניח שאתם סובלים מעודף חומציות במידה זו או אחרת. אך אם היא תזונתכם עשירה בחומרים מזינים ומינרלים, ייתכן שהאיזון הוא תקין. אגב, יש קשר בין איזון פיזיולוגי בין חומצה לבסיס לבין איזון נפשי ותחושת שלווה פנימית.

דרך נוספת למדוד את רמת החומציות היא באמצעות נייר לקמוס (נייר PH) ובדיקת שתן פשוטה. כשנייר זה בא במגע עם חומר בסיסי או חומצי, הוא משנה את צבעו. אחד התרגילים  שיקבלו משתתפי הקורס "בריאות טבעית ורוא-פוד" הוא למדוד במשך שבוע, עם השתן הראשון של הבוקר, את רמת החומציות. בד"כ מספיק שנרבה במזונות בסיסיים על חשבון חומציים במשך שבוע ימים, כדי לראות שחל שיפור.

איזון רמת החומציות הלכה-למעשה:

  1. רוב המזונות שאתם אוכלים בכל ארוחה צריכים ליצור בסיסיות. בערך 60-70% מזונות יוצרי בסיס
  2. המזונות היעילים ביותר בתיקון סביבה פנימית חומצית הם: פירות, למשל, מלון, מנגו, פירות אדומים, פפאיה, ענבים, אבטיח, אבוקדו, ירקות וירקות עליים כמו צנון, שייקים ירוקים, קישוא, שמיר, פטרוזיליה, חסות מכל הסוגים, שעועית, בטטות, לפת, סלק, תפוחי-אדמה ועוד
  3. מומלץ להמנע מפחמימות מזוקקות, סוכר מזוקק, קפה, משקאות קלים ורוב המזונות המעובדים, נקניקים, דגים מלוחים, שומני טרנס כולם יוצרי חומציות גבוהה מאוד.
  4. מזון חמוץ הוא לא בהכרח חומצי בתוך הגוף. תפוז הא יוצר בסיסיות, למרות שהוא מעט חומצית מבחינה כימית.
  5. רוב התרופות גורמות להשפעה חומצית על הגוף. ביניהן, אנטיביוטיקה, אנטיהיסטמינים, פסיכוטרופיות, אנטיספטיות, משככי כאבים ועוד. למעט תרופות נגד צרבת. אשר בכל מקרה נגרמת בגלל עודף חומציות ועדיף תמיד להסיר את הגורם המפריע, מזון או מנהגים שיוצרים חומציות, מאשר לקחת תרופות נוגדות צרבת.

אם נרבה במזונות בסיסיים ונמעיט באלו החומציים, הגוף שלנו יסתגל לכך ויחווה סיפוק רב. אם מעת לעת אתם עשויים להשתוקק יותר למזונות יוצרי חומציות, כי זה דחף טבעי, אל תתנו לזה לשבור אתכם. פשוט ודאו שהארוחה הבאה תכלול מזונות שיוצרים בסיסיות רבה. המעבר לאורח חיים בריא ותזונה טבעית הוא קצת כמו להתנדנד על נדנדה, לפעמים נאכל יותר מאוזן ולפעמים פחות, מה שחשוב הוא האופן בו אתם מזינים את גופכם רוב הזמן ותראו שהבריאות תבוא באופן טבעי.

– אהבתם את הפוסט, הוא היה שימושי עבורכם? שתפו את חבריכם ברשתות החברתיות. 

– לקבלת כתבות נוספות, טיפים, טריקים ומכונית חדשים, ממני באהבה לחצו על הקישור: https://goo.gl/I93qAH

 – מעוניינות/ים לצפות בפרטים נוספים על קורס הבא שנפתח ב-3/7/15? לחצו כ-א-ן

באהבה, דפי