סיכום סדנה: תזונת RawFood  עשירה בפירות ודלה בשומן על קצה המזלג

הסדנה הזו תעסוק בתזונת רו-פוד עשירה בפירות ודלה בשומן. השאיפה שלי היא לעודד אתכם לאכול בריא ולהראות לכם כמה קל ופשוט לעשות את זה.

שמי דפנה אמון, לפני כשנה הקמתי פרויקט של משלוחי אוכל טבעוני ובריא שנקרא "ויגנבריא" וההצלחה עודדה אותי לעזוב עבודה טובה בתקשורת ולהמשיך להתפתח בכיוון של ריפוי באמצעות תזונה. היום אני מאמינה שהדרך לחיים בריאים עוברת בבחירת המזון שלנו, כי אנחנו זה מה שאנו אוכלים. המזון המותאם ביותר עבורנו, זה שאמור לספק לנו בריאות, מקסימום אנרגיה וחיוניות, נמצא ממש מתחת לאף שלנו. מאז שאימצתי אורח חיים הכולל תזונת רו-פוד עשירה בפירות ודלה בשומן, התחלתי להרגיש כל מיני שינויים כמו: רצון עז ליצור, העור שלי, במיוחד עור הפנים קורן, הראייה שלי השתפרה והמחשבה שלי יותר צלולה.

על-מנת להבין מהי בעצם תזונת רו-פוד עשירה בפירות ודלת שומן ולהכיר את יתרונותיה הנפלאים, יש להבין את ההיגיון העומד מאחוריה ולאחר מכן נלמד איך התזונה הזו מתאימה לתפקוד מיטבי של הגוף. בתום ההרצאה אלמד אתכם מתכון קל וכייפי של פסטה מקישואים חיים כשרה לפסח עם רוטב אלפרדו דל שומן.

מוכנים?

קיימות הרבה דעות מה כדאי לנו לאכול, כמה ואיך. גם אני מוצפת במידע הזה. לכן, מה שעוזר לי לעשות סדר בבלגן הוא ללכת אחורה אל 3 נקודות קריטיות בציר האנושות ולראות מאיפה באנו ומה בחרנו לאכול:

– נקודה ראשונה היא לפני חצי מיליון שנה ומיקומה על פני כדוה"א הוא אזורי קו המשווה: שם התפתח האדם המודרני ותזונתו הייתה מבוססת על שפע של פירות הקיימים באזורים אלו. כלומר מערכת העיכול האנושית של האדם המודרני מותאמת לצריכה גבוהה של פירות.

– מאוחר יותר, כשהאדם החל לנדוד הרחק מהאזורים האלו, זמינות הפירות ירדה ועל-מנת לשרוד הוא צד בע"ח ובישל אותם. הוא הבין שבלי לבשל אותם הוא לא ישרוד כי הוא לא מסוגל לעכל בשר נא.

– נקודה שלישית היא מנהג חדש יחסית על ציר האנושות והוא: אכילת דגנים ועמילניים שורשיים מבושלים כמו אורז, חיטה, לחם ופסטה, שעליהם מבוססת התזונה המערבית. מדענים טוענים שהזמן שעבר מאז, רק 10,000 שנה, הוא לא מספיק בשביל ליצור שינוי גנטי שיתאים את מערכת העיכול שלנו בצורה מושלמת למנהג הזה.

מתוך שלושת הנקודות הללו אני יכולה להסיק שהפיזיולוגיה הבסיסית של מערכת העיכול שלנו מותאמת לאכילה מוגברת של פירות. ושהבחירה לבשל מזון הוא מעשה אנושי שנועד לעזור לאדם לשרוד, כשזמינות הפירות ירדה (בישול יכול להפוך מזון בלתי אכיל למזון אכיל).

בואו נניח לרגע שאנחנו לא יודעים מה היה בהיסטוריה האנושית וגם אנחנו לא יכולים להסתכל אל תוך הבטן שלנו ולדעת מה לאכול. יש דבר נוסף שיכול לרמוז לנו מהי התזונה המותאמת ביותר למערכת העיכול שלנו. והדבר הזה הוא להתבונן סביבנו על בע"ח אחרים. כל בע"ח הדומים זה לזה חולקים את אותו מזון ועליו הם משגשגים. למשל, משפחת הסוסיים הכוללת סוסים, חמורים, זברות וכדומה הם מלחכי עשב, כל בעלי החיים ממשפחת החתוליים משגשגים על טרף, כל משפחת הדבוריים משגשגים על צוף. החיה הדומה ביותר לאדם בטבע הם קופים ובמיוחד שימפנזות.

הדמיון בא לידי ביטוי בדנ"א שזהה כמעט ב-100%, בסוגי דם זהים ועוד. לכן, סביר להניח שצריך להיות איזשהו דמיון תזונתי בינינו לבין החיה הדומה לנו ביותר בטבע. אבל באופן (לא) מפתיע אין כמעט דמיון:

תזונת השימפנזות מבוססת על פירות שהן פחמימות פשוטות והתזונה המערבית הממוצעת מבוססת פחמימות מורכבות (ומזוקקות): דגנים ושורשים עמילניים (אורז, לחם, פסטה ותפוחי-אדמה).

– תזונת השימפנזות כוללת כמות מועטה מאוד של שומן ואת החלבון הן משיגות מעלים ירוקים (למרות זאת לא נראה שהן סובלות מחוסר בי 12 וברזל). בתזונה המערבית הממוצעת מקבלים את רוב השומנים והחלבונים ממוצרים מבושלים מן החי (למרות זאת, המון אנשים שאוכלים תזונה מערבית סובלים ממחסור בברזל וויטמין בי 12).

למרות שגנטיקת מערכת העיכול שלנו ושל השימפנזים היא כמעט זהה, התזונה המערבית הממוצעת שונה בתכלית. קחו למשל את המנהג של אכילת כמויות גדולות של טחינה. משהו ראה פעם איך נראה צמח שומשום? משהו ניסה אי פעם להפיק טחינה ללא טכנולוגיה? אם הייתי תקועה באיזה אי והייתי צריכה לייצר טחינה בלי טכנולוגיה הייתי גוועת ברעב. לעומת זאת, הייתי יכולה לקטוף שפע של פירות מהעצים. כפות הידיים שלנו מותאמות לקטיפת פירות שהם לרוב עגולים ונכנסים לתוך כף היד שלנו. אין תנועה טבעית יותר לבני אדם מאשר להרים יד ולתפוס פרי בשל ולנתק אותו מן העץ.

שימפנזות, כמו כל החיות בטבע, אוכלות את המזון שלהן בלי שימוש באש או אמצעים טכנולוגיים אחרים. השאלה היא האם בני אדם יכולים ללא בישול?

התשובה היא שאין אפילו רכיב מזון חיוני אחד במזון מבושל כמו: בשר, דגנים, קטניות ומוצרי חלב שלא קיים וזמין בפירות, ירקות, אגוזים וזרעים, ואפילו בצורה שיותר קל לגוף לעכל. יתרה מכך, יש רכיבים חשובים שקיימים אך ורק במזון חי צמחי.

בבישול אנו זורקים לפח אנזימים וויטמינים מאוד חשובים כמו למשל ויטמין C שרגיש מאוד לחימום (רק בני אדם וקופים לא מסוגלים להפיק בעצמם את הוויטמין הזה, העוזר לפירוק ובנייה של חלבונים) ולכן אנו חייבים לצרוך אותו בתזונה שלנו. (זה לא מספיק לאכול כל הזמן מזון מבושל ואז לקחת ויטמין C כתוסף תזונה. הוא חייב לבוא עם כל הפרי, כדי שנקבל אותו בצורה המושלמת). וויטמין C הוא רק דוגמא קטנה, אני יכולה לדבר שעה רק על הבעיות שצורות חימום כמו טיגון וצלייה על האש גורמות למזון, אבל זה לא נושא ההרצאה, לכן אם תרצו מידע נוסף תוכלו למצוא אותו בשפע באינטרנט ובספרים ואם תרצו אתם יכולים לבוא להתייעץ איתי בשישי ב-20:30 ובשבת ב-15:30.

לכן, התשובה לשאלה האם בני אדם יכולים לחיות בלי בישול היא שכן, בתנאי שאוכלים תזונה שהיא חיה אך גם קלה לעיכול. אנשים שניזונים מתזונה זו מאבדים בקלות שומן עודף, נהנים מסינוסים נקיים, נשימה קלה, עור חלק, צלילות מחשבתית ועוד.

אם עדיין לא הצלחתי להראות לכם שתזונה חיה עשירה בפירות ודלה בשומן היא אידיאלית לבני אדם, הגיע הזמן לדבר על האופן שבו תזונה זו מתאימה לתפקודי הגוף ברמת התא:

בשביל שהגוף שלנו יוכל לתפקד ולייצר אנרגיה הוא זקוק ל-3 אבות המזון: פחמימות, שומנים וחלבונים.

פחמימות פשוטות הן הדלק של התאים- על-מנת שכל תא בגוף יוכל לבצע "נשימה תאית", כל אחד מ-16 טריליון התאים בגופנו צריך אספקה של גלוקוז, אחת לכמה שעות.

לכל פעולה שאנו עושים בין אם זה לרוץ מרתון ובין אם זה לישון אנו צריכים דלק, אנרגיה. הגוף החכם שלנו יכול להפוך גם שומנים או חלבונים לפחמימות פשוטות, אם זה מה שצריך בשביל לשרוד, אבל התהליך הזה שואב ממנו המון אנרגיה (על העיקרון הזה מבוססות דיאטות הרזייה לא מומלצות כמו דיאטת אטקינס). אם אנו רוצים (ואנו רוצים) שהתאים שלנו יבצעו "נשימה תאית" בקלות ובלי מאמץ, עיקר התזונה שלנו צריכה להיות מבוססת על פחמימות פשוטות, כמו השימפנזים. כאשר אני אומרת פחמימות פשוטות אני לא מתכוונת לסוכר לבן (שהוא הרי פחמימה פשוטה). סוכר מזוקק הוא חסר מים וסיבים תזונתיים והוא חודר לזרם הדם בצורה לא מבוקרת שעלולה לגרום לרמות סוכר לא יציבות בדם – בעיה מאוד גדולה בעולם המערבי המודרני. מקור הפחמימה הפשוטה שאני מתכוונת אליו הוא מפירות מלאים, שלמים ובשלים. הפירות מגיעים עם תכולת מים וסיבים תזונתיים גבוהה, דבר המאזן את כניסת הסוכר לדם. כמעט בלתי אפשרי לאכול יותר מדיי סוכר מפירות בגלל תכולת המים. לעומת זאת מאוד קל לאכול כמות גדולה של סוכר לבן.

אז אמרנו שהגוף יכול להמיר חלבון ושומן לפחמימה זמינה אבל זה לא התפקיד העיקרי של רכיבי מזון אלה. אם הפחמימות הן הדלק של התאים (הגוף שלנו בנוי מתאים) אז חלבון ושומן הם מה שמרכיב את התאים. שומנים בעיקר אחראיים להרכיב את מעטפת התא וחלבונים קשורים בבניית גרעין התא והאברונים (=אברונים הם האיברים של התא). הגוף זקוק כל הזמן לאנרגיה זמינה כלומר פחמימות פשוטות, לעומת זאת הוא לא בונה בכל רגע נתון את כל התאים מחדש אלא רק את אלה שנהרסו או הזדקנו (לכל תא אורך חיים שונה למשל, תא כבד חי עד 12 חודשים ותא דם אדום חי עד 3 חודשים)

את השומנים והחלבונים מומלץ לצרוך בסוף היום. אחרי שנתנו לגוף אנרגיה זמינה להיות במקסימום אנרגיה במהלך היום, בשעות הערב הגוף רוצה וצריך לעסוק בבנייה של תאים שהתבלו. עלינו לתת לגוף את החלבונים והשומנים בצורה שיהיה לו הכי קל לפרק אותם ולהפוך אותם לחומרי בניין לתאים החדשים. לכן, המקור הטוב ביותר לחלבונים, כמה שזה יישמע מוזר, הוא עלים ירוקים שהם עשירים בחומרי הבניין של החלבון. אם אנו אוכלים חלבון שלם אז הגוף צריך להשקיע מאמץ פעמיים: פעם ראשונה לפרק את החלבון לחומרי בניין ופעם שנייה להתחיל לבנות מחומרי הבניין את מה שהגוף צריך.

את השומנים יש לאכול בסוף היום מכיוון שהם קשים לעיכול ולוקח זמן לפנות אותם מזרם הדם. כמות גבוהה של שומן בדם לא מאפשרת לפחמימה הפשוטה להיכנס בקלות לתאים ולכן אנו מרגישים עייפות במהלך היום.

אין בטבע אף מקור לדלק טוב יותר ממה שנותנים לנו פירות חיים, מלאים ובשלים לכן, כמות הפחמימות מפירות, הקלות לעיכול, צריך להיות גבוהה בהרבה מכמות החלבון והשומן שאנו אוכלים. אם ניישם את העיקרון הזה, נהיה מלאים באנרגיה ובחיוניות והמחשבה שלנו תהיה צלולה. וכל זה מבלי שהזכרתי את הדבר הכי מדהים שקיים בשפע בפירות ואלו הם הוויטמינים, האנזימים והמינרלים. הם מה שהופכים סתם מכונה למכונה מדהימה! מידע נוסף בהקשר הזה אתם יכולים למצוא בספרים: תזונת 80/10/10, הבריאות בידיים שלך, ירוק לחיים, מחקר סין ועוד.

אני מקווה שהצלחתי להראות לכם שדיאטת רו-פוד עשירה בפירות ודלה בשומן היא נפלאה לבריאות הגוף וגם מותאמת מבחינה היסטורית למערכת העיכול האנושית. כדי שתוכלו להתחיל ליישם את העקרונות שדיברתי עליהם במהלך ההרצאה הכנתי מספר טיפים שיעזרו לכם להכניס יותר אוכל חי עשיר בפירות ודל שומן לתזונה שלכם, בקלות וללא מאמץ:

טיפים שעוזרים ליישם את העקרונות האלו:

 

  1. התחילו את היום עם פירות. שייק פירות גדול על קיבה ריקה יזין את התאים בקלות ובמהירות ויגרום לנו להתחיל את היום עם כמות גדולה של אנרגיה. אני מפרסמת בדף הפייסבוק שלי שנקרא "ויגנבריא" באנגלית ובמייל המלצות לשייקים טעימים ופשוטים להכנה.
  2. הכינו לכם סלט ירוק ענק לארוחת ערב – וכך תיישמו את הרעיון של אכילת חלבונים ושומנים קלים לעיכול בסוף היום. הכנת סלט ירוק דורשת מעט מאוד הכנה, ב-5 דקות אפשר לחתוך ראש חסה שלם ועוד כמה עלים ירוקים כמו תרד, מנגולד וקייל שיעשירו את חומרי הבניין של החלבון כמה שיותר. לקצוץ כמה ירקות, לתבל עם רוטב שאוהבים ולפזר מעל כמה אגוזים או זרעים. כל מי שקיבל לטעום את הסלט הירוק העצום שאנו מכינים בבית מדי ערב אמר שהוא מעולה ולא הצליח להפסיק לכרסם אותו.
  3. אני קוראת לטיפ הזה ארוחה "מותרת" אחת בשבוע (אין דבר כזה מותר ואסור הכול עניין של בחירה). הטיפ הזה מתאים למי שרוצה להתנסות בתזונת רו-פוד על בסיס יומיומי ולי הוא מאוד עזר בהתחלה. הרשו לעצמכם ארוחה מבושלת אחת בשבוע, תאכלו אותה ביום שאתם יודעים שיש איזה אירוע חברתי או משפחתי וכך תוכלו ליהנות מהמפגש ולמחרת לחזור לרו-פוד.
  4. צאו לשמש – שהייה מבוקרת בשמש היא אולי הדבר הטוב ביותר שיכול לקרות לכל אדם. השמש היא המקור לחיים שלנו: בדרך קסומה היא גורמת לפירות להבשיל ולהיות טעימים ומתוקים, פירות הוא מזון עשיר באור – והצבעוניות שלהם מעידה על-כך. כמו פירות, גם אנו מותאמים לספוג כמות מסוימת של קרינה מהשמש,דרך העור והעיניים. אספר לכם סיפור אמיתי, בערך שבוע אחרי שהתחלתי לאכול רו-פוד עשיר בפירות הרגשתי צורך עז לצאת לשמש ואפילו להתבונן בה בשעות שהיא לא מסנוורת, דמיינתי שהאור נכנס לתוך הגוף שלי ונותן לי עוד אנרגיה. מאוחר יותר קראתי כמה בריא הוא השילוב של תזונה עשירה בפירות ודלה בשומן עם שהייה בשמש. תזונה עשירה בשומן ושהייה בשמש איננה מומלצת. מידע נוסף בנושא תמצאו בספר תזונת 80/10/10 ו"הבריאות בידיים שלך".
  5. היו עדינים עם עצמכם – שינוי תזונתי כרוך בשינוי הרגלים. ככל שההרגלים ישנים יותר כך קשה לשנות אותם. כל שינוי תזונתי שאני עשיתי היה בצורה הדרגתית. רוב הסיכויים שלא תעברו מחר לתזונת רו-פוד, אבל אם תתחילו לראות באכילת פירות אידיאל שיש לחתור אליו, ותיישמו את הטיפים הקלים שנתתי לכם, אני מבטיחה שהגוף יחתור להשגת האידיאל בקלות וללא מאמץ.

תודה רבה לכולם, אם יש שאלות נוספות אשמח אם תכתבו לי:[email protected]  ואשמח לנסות לעזור.