מדוע עלינו לבסס את התזונה על פירות ? וגם ירקות וירוקים…

לפני כמה עשרות התפרסם ספר ע"י רופא אמריקאי שנקרא "לאכול כדי להאריך חיים" בו הוא כותב "אכילת פירות היא השגיאה הכי גדולה בתחום התזונה". באותם ימים, רופאים האמינו שסיגריות ועישון זה בריא ואף המליצו למטופליהם לעשן. הלך הרוח של אותה תקופה גרמה למיליוני אנשים לחשוש מפירות. הפחד הזה קיים עד היום אך למזלנו זה הולך ומשתנה. קיים חיבור טבעי ובולט בטבע בינינו לבין הפירות, חיבור שקצת נעלם בתרבות המערבית. החלפת אחת מארוחות היום לארוחת פירות היא עוגן בריאותי ודרך נפלאה להתחיל לצרוך יותר פירות ולשפר את הבריאות שלנו בהנאה ובקלות.

למה עלינו לאכול יותר פירות?

  • סיבות פיזיולוגיות ואנטומיות. חוקרי טבע ואנטומיה הוכיחו כי האדם, נמנה ללא ספק, עם משפחת אוכלי הפירות. אברי גופינו מעידים על כך. ניתן למצוא אינספור דוגמאות לכך בספרים: "תזונת 80/10/10" של ד"ר דאג גרהם ובספר "תזונת האדם ובריאותו" של יצחק בן-אורי.
  • תשוקה טבעית. העולם נברא כך שכל יצור חי ישתוקק למזון שהעניק לו הטבע בלי צורך לשנות, להוסיף, לגרוע, לבשל וכדומה. המזון היחיד שאנחנו מלאים תשוקה אליו, כפי שהוא מצוי בטבע זה פירות. בעלי-חיים טורפים משתוקקים לטרף שלהם, הם נהנים לקרוע את בשרם בשניהם, ללקוק את דמם וללעוס את עצמותיהם. האדם מסוגל לאכול בעלי-חיים רק אחרי הוספת המון מלח שיפצה על הטעם הטפל של הבשר. למרות שהתרחקנו מהתזונה הטבעית מראה של פירות טריים, מלאים וצבעוניים מרגשת אותנו ואת החושים שלנו. לכו בעקבות החושים והאינסטינקטים. פירות הופכים את חיינו למלאי תשוקה
  • ויטמינים ומינראלים בחינם. יש סיבה לכך שאנו משתוקקים למראה החיצוני, למגע ולריח של הפירות הבשלים, זאת על מנת שנרצה לאכול אותם ולקבל את העושר בויטמינים ומינראלים שהם מכילים.  פירות הם לא רק תערובת נדירה של טעמים, ניחוחות מרקמים וצבעים שאנו משתוקקים אליהם. יש בהם יותר מהנאה לעין האף והפה – הם מהווים תערובת מופלאה של יסודות תזונתיים טהורים, עשירים ואמיתיים. לא קיים בעולם הזה מקור טוב יותר לויטמינים ומינרלים מאשר פירות, אגוזים למיניהם ועלים ירוקים. לא משנה כמה חלבון נאכל, אם לא צרכנו מספיק ויטמינים, הגוף לא יוכל להטמיע את החלבון בגוף. מה קורה בתוך הגוף לחלבון שלא התעכל? הוא נרקב והופך להיות רעיל.
  • ה-iRobot של הגוף. פירות עשירים במים טהורים וזכים וסיבים תזונתיים. הסיבים המסיסים במים והעדינים הם כמו שואב אבק של רעלים ופסולת שמצטברים בגוף. בתהליך המטבוליזם הגוף כל הזמן מייצר ומפנה פסולת. פירות תומכים בתהליך פינוי הפסולת, הסיבים התזונתיים סופחים כמו ספוג את תוצרי הפסולת של המטבוליזם. הם הכי אמינים ואפקטיביים לכך.
  • איזון ושלוות נפש. בשביל היות יותר מאוזנים מבחינה פיזית ונפשית, עלינו לאכול יותר מאכלים שהם בעלי תגובה בסיסית בגוף. הדיאטה המערבית הטיפוסית היא חומצית בעיקרה: חלבונים מן החי, סוכר מזוקק, מלח, טבק, קפה, תה, אלכוהול. גם מתח ולחץ תורמים לחומציות. פירות וירקות הם המאכלים היחידים בעלי תגובה בסיסית. על כן אם נצרוך ארוחת פירות אחת ביום אנו מבטיחים שלפחות שליש מהתזונה היומית שלנו היא בסיסית = שיפור משמעותי בבריאות הגוף והנפש.
  • הסביבה ואני. התפיסה כי הגוף שלנו נפרד מהסביבה החיצונית היא שרירותית ומסתמכת על מראית העין. ככל שאני מעמיקה יותר, אני מבינה שבריאות הגוף ובריאות הסביבה שלובות אחת בשנייה. כשאני אוכלת יותר פירות במצבם הטבעי, אני צורכת פחות מזון מעובד ולוקחת חלק בהעצמה של הסביבה, ולא בניצולה. מצב הקרקעות הפוריות בעולם הולך ומדלדל. כל יום כורתים עוד ועוד יערות לטובת שטחי כינוס לחיות המיועדות לשחיטה.

עקרונות חשובים לפני שמתחילים עם "ארוחת פירות":

  1. פירות אוכלים על קיבה ריקה. פירות עוברים בפה ובקיבה עיכול קל מאוד, או שכמעט אינם מתעלים שם. הם מועברים במהירות אל המעי הדק, ושם הם עוברים את העיכול המועט שנדרש להם ונטמעים בתוך הגוף, הופכים להיות חלק מאיתנו. אכילת פירות בצירוף מזונות אחרים הזקוקים לשהות ניכרת בקיבה משמע לעכב אותם עד שיושלם עיכול המזונות האחרים. המתנה זו גוררת פירוק חיידקי.
זמנים לעיכול מאכלים שונים:
מים – 10-15 דקות
מיץ –  15-30 דקות
פירות –  30-60 דקות
אבטיחים ומלונים – 60-90 דקות
מונבטים – 1 שעה
ירקות – 1-2 שעות
קטניות ודגנים – 1-2 שעות
פירות שומניים ואגוזים – 2-3 שעות
בשר עוף ודגים – 3-4 שעות
צדפות ומאכלי ים – 8 שעות

2. הבשלות והעונה. אחת הסיבות ש אנשים אומרים שפירות גורמים להם להרגיש לא טוב, היא בגלל שהם אכלו אותם בטרם הם הבשילו. פירות לא בשלים הם קשים לעיכול, גורמים לחומציות בגוף ויש בהם מעט פחות ערכים תזונתיים. פירות בשלים תמיד יהיו בעלי תגובה בסיסית לגוף, גם אם זה פרי חמוץ בהגדרה. בננה צריכה להיות מנוקדת, אפרסקים רכים מאוד. אכלו פירות עונתיים. גם חסכון בכסף וגם נבטיח שהם בשיאם

3. צירופים:

פירות וחלבונים לא צירוף טוב. דורש מהגוף המון מאמץ עיכול.

פירות ועמילנים לא צירוף טוב. יוצר תסיסה וצרבת.

פירות חמוצים ואגוזים צירוף סביר- יש להשרות את האגוזים לפני. ההשריה מקלה על העיכול.

צירופי פירות בינם לבין עצמם. לא מומלץ לשלב יחד באותה ארוחה פירות חומציים ופירות מתוקים. כן ניתן לשלב כל אחת מהקבוצות האלו עם פירות תת-חומציים.

פירות מתוקים: בננה, אפרסמון, ענבים מתוקים, תאנים טריות, אנונה, תמרים ופירות יבשים.

פירות חמוצים: פרי-הדר, אננס, תות-שדה, רימונים, קיווי, לימונים, קראמבולה, דומדמניות, תפוחים חמוצים, עגבניות.

פירות חמצמצים: (משתלבים טוב גם עם מתוקים וגם עם חמוצים): תפוח, אפרסק, אגס, נקטרינה, דובדבנים, פפיה, מנגו, ליצ'י, פטל, אוכמניות

פירות שאוכלים בנפרד: אבטיחים ומלונים, אלא אם ניסיתם אחרת וזה עבד לכם טוב.

סוד העלים הירוקים: – חסות ועלים ירוקים צעירים משתלבים טוב עם פירות

טיפים שעוזרים ליישם "ארוחת פירות אחת ביום":

*פירות לארוחת בוקר – גם ככה הקיבה פנויה ומתאימה לאכילת פירות.

*מונו-פרי – הארוחות המועדפות עליי. סוג אחד של פרי בארוחה, כמה שרוצים עד תחושת שובע וסיפוק. ארוחה מסוג זה מבטיחה עיכול וספיגת רכיבים תזונתיים בצורה הטובה ביותר.

*אל תשתו מיצי פירות בין ארוחות, הנוהג לשתות מיצי פירות בכמויות – מיץ לימון, תפוזים, אשכוליות, ענבים, עגבניות ועוד בין הארוחות, הוא המקור למספר רב של בעיות עיכול אצל אלה השותים אותם ומאמינים שהם עושים למען בריאותם. מלמדים אנשים לשתות הרבה מיצים, אבל בגלל שלא מלמדים אותם מתי ואיך לשתות אותם זה יוצר תסיסה נוראית בקיבה ואז מחפשים לצנן את הצריבה עם עוד אוכל.  מיצי פירות הם בסדר אם שותים אותם על קיבה ריקה ויש אנשים שכדאי להם להמנע מהם. 

כמה לאכול בארוחת פירות? 

האידיאל הוא לאכול ארוחת-פירות עד שאנחנו מרגישים שבעים ומסופקים. אבל בגלל שאנחנו אוהבים מספרים אפשר ללכת לפי ההמלצה הבאה:

ראשית יש לחשב כמה קלוריות נדרשות לנו ליום – כמות הקלוריות למטבוליזם בסיסי היא משקל הגוף * 22. לדוגמא, אדם במשקל 60 ק"ג זקוק ל-1300 קלוריות למטבוליזם בסיסי. לזה מוסיפים את פעילות יומיומית, מוסיפים מינימום 400 קלוריות על פעילות מתונה. אותו אדם מהדוגמא צריך לאכול 1700 קלוריות למטבוליזם בסיסי+פעילות גופנית מתונה.

יש לחלק את הקלוריות לפי 3 ארוחות ביום: בערך 600 קלוריות לארוחה. אפשר לאכול יותר ארוחות ואז פחות קלוריות בארוחה. 600 קלוריות = שווה ערך ל-3 מנגו, 5 בננות, 15 תאנים מתוקות וכו'..

אם לא נאכל מספיק קלוריות בארוחת פירות, נאלץ לחפש דרכים אחרות להשלים.

ככל שהפרי יותר עשיר במים, כך הצפיפות הקלורית קטנה.

להשיג פירות וירקות איכותים במחירים נוחים

  1. למצוא קואופרטיבים אורגניים שמתמחים בפירות. אני ממליצה על טבע בעיר במרכז הארץ וגולמינא בצפון.
  2. לרכוש פירות וירקות מהשוק הסיטונאי בצריפין. קנייה בארגזים בלבד מחירים מאוד זולים אבל סחורה לא אורגנית ולכן מומלת לקנות שם בעיקר פירות עם קליפה קשה כמו אבטיח, מלון, אננס… למידע נוסף על שעות פעילות השוק ודרכי הגעה לחצו כאן
  3. ליקוט. דרך נפלאה לטייל בארץ ולאכול ישירות מן העצים מקסימום בריאות וחיבור לטבע. קישור לקטיף עצמי מצפון לדרום בלחיצה כ-א-ן + מפה של עצי פרי פראיים 
  4. סוד הבשלות. בעלי החנות נוהגים להניח בפתח הכניסה את הפירות היותר בשלים ולמכור אותם במחירים מצחיקים. בשבילנו, שאנחנו אוכלים רק פירות בשלים, זו פשוט חגיגה.

 

יש עוד המון מה ללמוד ולדעת על הקשר בין פירות ותזונה טבעית לבין הבריאות שלנו, שהיא הדבר היקר לנו מכל. בתאריך 13/5/16 מתחיל קורס "בריאות טבעית ורו-פוד" בו נעמיק בנושאים אלו, תוך כדי הכנה ואכילה של מגוון "ארוחות פירות" מופלאות. המשתתפים מקבלים 21 מתכונים שונים ומגוונים לאכול ארוחת פירות אחת ביום.

לפרטים על הקורס + הרשמה מוזלת לוחצים כאן 

באהבה דפי